ماه ماه .

ماه

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ چیست؟

شرکت گوگل امکان پیش‌بینی جستجوهای اینترنتی از طریق موتور جستجوی خود در دستگاه‌های موبایل را فراهم کرده است و حتی الگوریتم جدید گوگل نشان ابتدا نسخه موبایلی وبسایت‌ها را بررسی می‌کند(Mobile-First index).
یک تبلیغ موثر در بازاریابی موبایلی به معنای درک دقیق مخاطبان گوشی‌های هوشمند، طراحی محتوای مفید و تعریف یک استراتژی مشخص بازاریابی ازطریقSMS/MMS و اپلکیشن‌های موبایلی است.

 

چگونه یک استراتژی موثر بازاریابی موبایلی طراحی کنیم؟
همانند هر فعالیت بازاریابی دیگر، برندها و سازمان‌ها بر اساس بازار و گروه هدف مخاطب خود نیازمند طراحی یک استراتژی ویژه و منحصر به فرد موبایلی هستند. همان‌گونه که فناوری موبایل کاملاً شخصی است، بازاریابی موبایلی از آن طریق نیز باید کاملا شخصی‌سازی شده باشد.

وب سایت های سازگار با موبایل
امروزه در بازاریابی موبایلی یک وب سایت سازگار با موبایل یک ضرورت است نه انتخاب. افزایش استفاده از موبایل همراه با توجه گوگل به رتبه‌ بندی سایت‌ها از نقطه نظر سازگاری با موبایل نشان‌دهنده این موضوع است که برندهای تجاری برای رقابت در بازار باید به این موضوع توجه داشته باشند. از نظر موتورهای جستجو، سازگار بودن وب سایت با موبایل یعنی:

محتوای وب سایت بدون اسکرول کردن به اطراف و یا زوم کردن قابل مشاهده باشد (واکنشگرا بودن)
محتوا به سرعت بارگذاری شود
وب سایت به هنگام باز شدن توسط موبایل پیغام خطایی نداشته باشد
برای این منظور گوگل ابزاری فراهم کرده است که شما می‌‌توانید میزان سازگاری وب سایت خود با موبایل را بسنجید و بر آن مبنا ارتقا دهید (ابزار Mobile Friendly Test)

مهم‌‌ترین دلیل برای سازگار کردن وب سایت با موبایل در بازاریابی موبایلی ایجاد یک تجربه کاربری درگیرانه مطلوب و پایدار است. UX موبایل تاثیر بسیاری بر چرخه خرید توسط مشتری دارد:

64 درصد از کاربران موبایل صفحاتی از وب را که باز کردنشان بیش از 10 ثانیه طول بکشد، می‌بندند
35 درصد از کاربران بدلیل سازگار نبودن وب سایت‌ها با موبایل، از خرید صرف‌نظر کرده‌اند
90 درصد مدیران ارشد از موبایل برای خریدهای کسب و کار خود استفاده می‌کنند.
اطمینان از سادگی تجربه کاربری موبایل وب سایت شما اولین هدف در بازاریابی موبایلی‌تان باید باشد.

تبلیغات ایمیلی در بازاریابی موبایلی
57 درصد از ایمیل‌ها بر روی پلتفرم‌های موبایلی باز می‌شوند و 69 درصد از کاربران موبایل، ایمیل‌هایی که برای موبایل بهینه نشده‌اند را پاک می‌کنند. این امر واضح است که مخاطبان شما با کمپین‌های ایمیلی بر روی دستگاه‌های موبایل بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند.

بازاریابی موبایلی و ایمیل
اغلب ارائه دهندگان خدمات ایمیل مارکتینگ، از طراحی‌های سازگار ریسپانسیو، استراتژی که فرمت محتوایی صفحات وب برای دیدن بر روی هر دستگاهی را بصورت خودکار بهینه می‌سازد، استفاده می‌کنند. با این حال برای استفاده از ایمیل بر روی موبایل باید نکاتی را در نظر داشت:

دکمه مربوط به CTA (فراخوان برای عمل) را در ابتدای پیام و تا حد امکان بالای آن قرار دهید
دکمه‌ها را در ابعاد حداقل 44 *44 پیکسل طراحی کنید که به راحتی قابل کلیک کردن باشند
ایمیل‌های ارسالی به بخش inbox موبایل باید کاملا بهینه شده باشند. بدین شکل که بخش From حداکثر 23 کاراکتر و موضوع ایمیل حداکثر 38 کاراکتر باید باشد
و در انتها صفحات فرود را فراموش نکنید. اگر ایمیل شما سازگار با موبایل است، اما کلیک مربوط به صفحه فرود شما برای موبایل بهینه نشده باشد، ممکن است موجب خروج کاربر از صفحه شما شود.

ایجاد یک صفحه فرود خاص برای کمپین ایمیلی در بازاریابی موبایلی روشی مناسب به منظور بهینه ساختن آن برای کاربر موبایل است. یک صفحه فرود خاص، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید تعداد زیادی از متریک‌ها را برای سنجش موفقیت کمپین موبایلی خود استفاده کنید. نکات زیر از جمله مواردی هستند که شما در طراحی یک صفحه فرود خاص سازگار با موبایل باید در نظر بگیرید:

توجه داشته باشید که مخاطبان شما از انگشتانشان برای انتخاب آیتم‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین از دکمه‌های مناسب و ساختارهای ساده برای این منظور استفاده کنید
فرم ها را بسیار کوتاه کنید
مطمئن باشید که اندازه تصاویر شما در دستگاه‌های مختلف قابل تغییر باشند
مطمئن باشید که صفحات شما در حالت افقی و عمودی به درستی دیده شوند

گام اول: ساختن پرسونا
درک کامل مخاطب اولین گام در هر استراتژی بازاریابی موبایلی است و ترسیم پرسونا ابزاری مناسب برای درک مخاطب موبایلی شماست.

یک پروفایل شامل توصیف پیش زمینه شخصیتی مخاطب، توصیف شغل، منابع اصلی اطلاعات، اهداف، چالش‌ها، محتویات ترجیحی وی و نقش فرآیند خرید در جذب مخاطب تهیه کنید. ساده‌تر این است که پس از ترسیم دقیق ویژگی‌های مخاطب خود یک کانال متنی و یا صوتی برای ارسال پیام‌های بازاریابی خود مشخص کنید. همچنین جزییات رفتاری مخاطب هدف خود را تعیین کنید. او چه تعداد صفحات وب را بر روی موبایل خود باز می‌‌کند؟ آیا برای وی خرید از طریق گوشی هوشمند آسان است؟

با انجام تحقیقی ساده در خصوص کاربران موبایل به نکات جالبی برخورد می‌‌کنید:

65 درصد از ایمیل‌ها ابتدا بر روی تجهیزات موبایل باز می‌شوند
48 درصد کاربران از موتورهای جستجوی موجود بر روی موبایل خود استفاده می‌کنند
56 درصد از مشتریان B2B از گوشی‌های هوشمند خود برای ارتباطات کاری خود استفاده می‌کنند
95 درصد افراد از گوشی‌های هوشمند برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند
به منظور درک بهتر بازار هدف خاص خود، از ابزار گوگل آنالیتیک برای بررسی ترافیک سایت از طریق موبایل استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از مشتریان خود در خصوص میزان دسترسی آن‌ها به صفحات وب از طریق موبایل تحقیق کنید.

استفاده از ابزار تست A/B، که در آن دو نسخه از یک کمپین تبلیغاتی موجود بر روی یک کانال خاص با یکدیگر مقایسه می‌شوند، می‌تواند اطلاعات سودمندی برای ترسیم پرسونای مورد نظر شما در اختیار بگذارد. زمانی که سایر فاکتورها یکسان است، به این نکته توجه کنید که چه زمانی صفحه فرود (لندینگ پیج) کمپین ایمیلی شما بازدید بیشتری دارد؟ در طول هفته یا آخر هفته؟ در صبح یا بعد از ظهر؟ با چه عنوان و محتوای ایمیلی بیشترین کلیک را دریافت کرده‌اید؟

اطلاعات کلی و خاص، هر دو به ترسیم پرسونای گروه هدف شما که شامل کاربران موبایل است کمک می‌کند.

گام دوم: تعیین اهداف در بازاریابی موبایلی
کلید اصلی در یک استراتژی موثر موبایل مارکتینگ، توجه به این موضوع است که موفقیت در این فرآیند چه معنایی دارد. با لحاظ نمودن نظرات کلیه سهامداران، استراتژی بازاریابی موبایلی خود را طراحی کنید. سپس با طرح سوالات زیر از تیم کاری خود، اهداف را تعیین کنید:

در حال حاضر از موبایل چه انتظاری داریم؟ این موضوع نقطه شروع فعالیت را تعیین کرده و شما را مطمئن می‌سازد که همه تیم در یک راستا حرکت می‌کنند.
اگر هم اکنون از بازاریابی موبایلی استفاده می‌کنید، شاخص‌های مرتبط چگونه عمل می‌کنند؟ این موضوع نشان می‌دهد که چه فعالیتی موثر و کدام‌یک غیر موثر است و چه فعالیتی مورد سنجش قرار نگرفته است.
اهداف اصلی شما در بازاریابی موبایلی چه جایگاهی در استراتژی کلی شرکت دارد؟ به این موضوع توجه کنید که چرا در نظر دارید از موبایل استفاده کنید؟ چه موضوعی شما را به سمت استفاده از موبایل سوق داده است و شما چه انتظاری از بازاریابی موبایلی دارید؟
مخاطبان کلیدی شما برای بازاریابی موبایلی چه کسانی هستند؟ در مورد پرسونای مشتریان خود با توجه به بروزرسانی‌های موبایل آنها تحقیق کنید. از نظر استفاده از موبایل، چه اندازه هر مخاطب شما مشابه و یا متفاوت با دیگری عمل می‌کند؟
شما به چه شکل مخاطب موبایلی خود را از طریق کانال‌های‌تان درگیر می‌سازید؟ این موضوع به شما در تحلیل ای‌نکه چه کانالی را برای استراتژی بازاریابی موبایلی خود لحاظ کنید کمک می‌کند.
گام سوم: تعیین KPI در موبایل مارکتینگ
همانند سایر فعالیت‌های بازاریابی، بازاریابی موبایلی نیازمند تست و بهینه‌سازی است. مشخص کنید که چه نوع KPI واقعی و قابل سنجشی موفقیت کمپین موبایلی شما را تضمین می‌کند؟

به عنوان مثال:

درگیر ساختن مشتری: یک محتوای سازگار با موبایل برای مشتریان بالقوه‌تان که اطلاعات محصول و یا خدمت شما را جستجو می‌کنند آماده کنید. از این موضوع اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما سازگار با موبایل طراحی شده است.
جذب مشتری: مطمئن شوید که ایمیل‌های لید شما همراه با Call to actionهای واضح و کاملا سازگار با موبایل طراحی شده‌اند. دکمه‌های موجود بر ایمیل‌ها باید نزدیک به بالای پیام قرار گرفته و به اندازه کافی بزرگ باشند تا کلیک کردن بر آن‌ها به سادگی انجام پذیرد. سپس تا حد امکان پر کردن فرم در صفحه فرود طراحی شده برای موبایل را ساده‌سازی کنید.
خدمات مشتری مدار: طراحی یک رسانه اجتماعی کاملا مرتبط با مشتری، فرصت مناسبی برای دسترسی به مخاطب مورد نظر است. اجازه دهید که کاربران موبایل به راحتی و با یک کلیک از طریق پلتفرم مورد نظر خود به شما دسترسی داشته باشند
به منظور تعیین مناسب ترین KPI در کمپین بازاریابی موبایلی خود ابتدا این پرسش‌ها را مطرح کنید:

آیا من تمایل به افزایش ارتباطات از طریق پیام‌های ایمیلی دارم؟
آیا من در صدد افزایش ترافیک صفحات فروش خود در وب هستم؟
آیا برند ما نیازمند افزایش فروش از طریق ایجاد ترافیک بیشتر بر روی صفحه‌ای مخصوص در وب است؟
گام چهارم: سنجش متریک‌های موبایلی
گوگل آنالیتیکس می‌تواند به مانیتور کردن میزان باز کردن سایت شما از طریق موبایل کمک کند:

اطلاعات حاصل از این طریق در خصوص میزان درگیر شدن مخاطب با محتوای ارائه شده توسط موبایل کمک می‌کند.
نرخ تبدیل داده‌های موبایلی نشان می‌دهد که آیا صفحات فرود شما برای موبایل بهینه شده‌اند یا خیر.
اضافه کردن فیلد Category Device به داشبورد محتوایی سایت، کمیت و کیفیت ترافیک موبایل به یک صفحه خاص در سایت شما را نشان می‌دهد.

جدول موجود در داشبورد محتوایی سایت شامل متریک‌هایی نظیر تعداد بازدید صفحات و ضریب بازگشت مشتری است. اضافه کردن Device Category با کلیک کردن منوی Secondary dimension در قسمت بالایی اولین ستون و انتخاب Device Category از زیر منوی users امکان پذیر است. در این صورت جدول، برای هر دستگاه صفحاتی که بیشترین بازدید را در سایت شما داشته‌اند نشان می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید مشاهده کنید که موبایل تا چه اندازه بر روی ترافیک سایت شما تاثیر داشته است.

این اطلاعات به شما نشان می‌دهد که مخاطب به چه محتوایی بیشتر علاقمند است، کدام صفحه سایت باید برای جستجو از طریق موبایل طراحی شود و چه جستجویی ترافیک سایت شما از طریق موبایل را افزایش می‌دهد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۰۸:۳۰ توسط:ماه موضوع: نظرات (0)