ماه ماه .

ماه

آمیخته بازاریابی چیست

در مقابل، اگر درک درست و عمیق از این مفاهیم داشته باشید سودآوری کسب وکارتان افزایش خواهد یافت. این مقاله را دنبال کنید تا بتوانید سود شرکت را افزایش دهید و از اجرای کمپین های بازاریابی بی نتیجه جلوگیری کنید. اما آیا می دانید آمیخته بازاریابی چیست؟

قیمت یا Price در آمیخته بازاریابی
قیمت همچنین بخش مهمی از برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن است زیرا که میزان سود شرکت شما را مشخص خواهد کرد. تنظیم قیمت محصول تاثیر زیادی بر کل استراتژی بازاریابی دارد و همچنین به طور مستقیم بر میزان فروش و تقاضای محصول اثر خواهد داشت.

اگر یک شرکت به تازگی وارد بازار شده باشد و نامی برای خودش نداشته باشد، بازار هدف آن شرکت حاضر نخواهند بود مبلغ بالایی برای محصولات یا خدمات پرداخت کنند.

البته ممکن است مشتریان در آینده مقدار خیلی بالایی بابت محصولات شرکت پرداخت کنند، اما در آغاز راه یک کسب و کار هرگز چنین کاری نخواهند کرد.

قیمت گذاری همیشه به شکل گیری درک محصول توسط مشتریان کمک می کند. به یاد داشته باشید که قیمت پایین در چشمان مخاطب به معنای کالای نامرغوب و ضعیف است و آن ها این قیمت را با محصولات رقبا و قیمت آن ها مقایسه خواهند کرد.

در مقابل، قیمت بسیار بالا نیز باعث می شود که مشتریان به هزینه های خود بیش از نیازشان به محصول شما توجه کنند و در واقع پولشان را به کالای شما ترجیح دهند. از قیمت و قیمت گذاری رقبا به طور کامل آگاه شوید.

در فرآیند قیمت گذاری محصول، بازاریابان باید توجه داشته باشند ارزشی که محصول به مشتری می دهد چه مقدار است؟ سه نوع اصلی در استراتژی قیمت گذاری وجود دارد که شامل موارد زیر است:

استراتژی قیمت گذاری تهاجمی
استراتژی قیمت گذاری تدافعی
استراتژی قیمت گذاری خنثی
در این جا چند پرسش رایج که باید در زمان قیمت گذاری از خود بپرسید را مشاهده می کنید:

هزینه تولید این محصول چه مقدار است؟
درک مشتری از ارزش محصول چه میزان است؟
آیا فکر می کنید کاهش قیمت خفیف به شما کمک می کند تا به طور قابل توجه سهم بازار خود را افزایش دهید؟
آیا قیمت فعلی محصول در مقابل قیمت محصولات رقبا مناسب است؟
مکان، عرضه یا توزیع (Place) در آمیخته بازاریابی
مکان، عرضه یا توزیع بخش مهمی در آمیخته بازاریابی هستند. شما باید محصولتان را در مکانی عرضه کنید که خریداران بالقوه در آن حضور دارند.

مکان، عرضه یا توزیع (Place) در آمیخته بازاریابی
این موضوع با درک عمیق از بازار هدف به وجود می آید. با دقت بالا آن ها را بشناسید. در نتیجه می توانید بهترین کانال های توزیع و معرفی محصول که مستقیماً با بازار هدف شما در تماس هستند را خواهید شناخت.

استراتژی های توزیع فراوانی وجود دارد از جمله:

توزیع فشرده
توزیع اختصاصی
توزیع انتخابی
فرانچایز
در این جا سوالاتی که باید در هنگام آماده سازی استراتژی توزیع به آن ها توجه کنید را مورد بررسی قرار می دهیم:

مشتریان کجا به دنبال محصولات یا خدمات شما خواهند بود؟
مشتریان بالقوه چه نوع از مغازه را سر می زنند؟ آیا آن ها از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ استفاده می کنند یا سوپر مارکت ها یا خرید آنلاین را ترجیح می دهند؟
چگونه به کانال های مختلف دسترسی دارید؟
استراتژی توزیع شما نسبت به رقبا چه تفاوت هایی دارد؟
آیا نیاز به حضور در نمایشگاه های مختلف دارید؟
آیا نیاز به فروش آنلاین دارید؟
ترویج برند یا محصول (Promotion) در آمیخته بازاریابی
ترویج برند یا Promotion بخش بسیار مهمی در بازاریابی است که می تواند سهم آوا و فروش برند را افزایش دهد.

برای پاسخی مناسب، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آمیخته بازاریابی چیست؟
کسب و کارها همیشه از ابزارهای بازاریابی برای ترویج و فروش محصولاتشان استفاده کرده اند اما اصطلاح “آمیخته بازاریابی” در اواسط قرن 20 مطرح شد. تعریف Marketing Mix ساده است.

آمیخته بازاریابی مبحثی است که در آن به چهار عامل اصلی در بازاریابی یعنی محصول (Product)، قیمت (Price)، ترفیع (Promotion) و توزیع یا مکان (Place) و بررسی تأثیر هر یک از آن‌ها بر فعالیت‌های بازاریابی پرداخته می‌شود. در واقع شامل ارائه محصول در مکان و زمان درست و با مناسبت ترین قیمت است.

بخش سخت این ماجرا اجرای صحیح آن است؛ زیرا شما باید درباره تمامی جوانب طرح کسب و کارتان اطلاعات داشته باشید. شناخت و چیدمان درست بخش های مختلف آمیخته بازاریابی به کسب و کارها کمک می کند تا تصمیمات بازاریابی پر سودتری در هر سطحی داشته باشند. این تصمیم ها به یک کسب و کار کمک می کند تا:

نقاط قوتش را تقویت و نقاط ضعفش را محدود سازد
به میزان بیشتری در بازار سازگار و رقابت پذیر باشد
همکاری های پرسود بین بخش های مختلف شرکت و شرکا به وجود آورد
همان طور که در ابتدای مقاله گفتم، Marketing Mix عمدتاً شامل مباحث 4P در بازاریابی، 7P در بازاریابی خدمات و تئوری های 4C است.

در این جا اصولی که در استفاده صحیح از آمیخته بازاریابی وجود دارد را بررسی می کنیم:

4P در آمیخته بازاریابی
4P در آمیخته بازاریابی
یک متخصص بازاریابی به نام جرمی مک کارتی (E. Jerome McCarthy) 4P در بازارایابی را در دهه 1960 میلادی ارائه کرد. این طبقه بندی در جهان مورد استفاده قرار گرفت. 4p در بازاریابی اساس و بنیان ساخت آمیخته بازاریابی است و شامل 4 بخش است:

محصول (Product)
قیمت (Price)
مکان، عرضه یا توزیع (Place)
ترویج محصول (Promotion)
محصول (Product) در آمیخته بازاریابی
محصول چیزی است که ساخته و پرداخته می شود تا نیاز گروه خاصی از افراد را تامین کند. البته محصول می تواند با توجه به نوع آن (خدمات یا کالا) محسوس یا نامحسوس باشد.

محصول یا Product در آمیخته بازاریابی
باید مطمئن شوید محصولی که تولید می کنید برای نیازهای بازار مخاطبانتان مناسب باشد. بنابراین در فاز طراحی و ساخت محصول، بازاریابان باید تحقیقات کاملی درباره چرخه عمر محصولی که ساخته می شود انجام دهند.

یک محصول چرخه عمر مشخصی دارد که شامل مرحله رشد، مرحله بلوغ و مرحله کاهش فروش می شود. بسیار مهم است که بازاریابان بتوانند محصول را بازطراحی کنند تا در مرحله کاهش فروش بتوانند تقاضا را افزایش دهند.

به هر حال این مورد را در نظر داشته باشید که به عنوان یک بازاریاب باید از خودتان بپرسید “چه کاری می توانم انجام دهم تا محصول بهتری نسبت به رقبا به مردم ارائه دهم؟”

در مرحله تولید محصول مناسب بهتر است پاسخ سوالات زیر را پیدا کنید:

مشتری از محصول یا خدمات چه چیزی انتظار دارد؟
مشتری چگونه از آن استفاده خواهد کرد؟
آیا ویژگی خاص دیگری وجود دارد که شما آن را فراموش کرده باشید؟
آیا شما ویژگی هایی ساخته اید که مورد نیاز مشتری نیست؟
نام محصول چیست؟
آیا نام جذاب و به یاد ماندنی دارد؟
چه سایزها و رنگ هایی برای محصول موجود است؟
این محصول نسبت به محصولات رقبا چه تفاوت هایی دارد؟
محصول به چه شکل است؟
قیمت (Price) در آمیخته بازاریابی
قیمت محصول مقدار پولی است که مشتری حاضر است پرداخت کند تا از آن استفاده کند. قیمت بخش بسیار مهمی از تعریف آمیخته بازاریابی است.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۰۲:۴۴ توسط:ماه موضوع: نظرات (0)