ماه ماه .

ماه

انواع بازاریابی | جامع ترین منبع انواع مارکتینگ با بیش از 100 نوع (در حال تکمیل…)

تاکنون برای شما اتفاق افتاده است که به این فکر کنید چند نوع بازاریابی وجود دارد؟ حیرت انگیزه. فقط کافی است عبارت “انواع بازاریابی” را در گوگل جستجو کنید با مشاهده استراتژی های مختلف شگفت زده شوید. به همین خاطر، وقتی در کسب و کارتان تصمیم می گیرید به واحد بازاریابی برسید و فعالیت کنید مرحله بسیار سختی در پیش روی شما و نمی دانید کدام را انتخاب کنید و چه باید کرد؛ مخصوصا اگر شما تیم بزرگی نداشته باشید.

مثال؟ هاتجر را احتمالا بشناسید. یک شرکتی است که نرم افزار تحلیل سایت می فروشد. آن ها سه نوع مدل قیمت گذاری دارند.

مدل بازاریابی مبتنی بر حساب
اگر آن ها می خواستند محصولی را به مشتریان شان بفروشند، منطقی است پیام خود را متناسب با مشتری ای که دارند و متناسب با نسخه مورد نظر ارائه دهند. به عنوان مثال قیمت و نوع پیامی آن ها برای هر دسته از مشتریان متفاوت است. برای دانشجویان، برای استارت آپ ها و برای کسب و کارها.

بازاریابی اکتسابی یا Acquisition marketing
تعریف؟ یک نوع بازاریابی یک تاکتینک بازاریابی است که تنها هدفش آوردن مشتری یا مشتریان جدید برای کسب و کار است. هدف نهایی این است که یک استراتژی بازاریابی اکتسابی ایجاد کنیم که به صورت خودکار اجرا شود.

مثال؟ سئو! سئو مثالی از بازاریابی اکتسابی است. سئو بازاریابی است که در پس زمینه کسب و کار شما فعال است.

بازاریابی وابسته یا Affiliate marketing
تعریف: بازاریابی وابسته فعالیت بازاریابی برای برند، سایت، خدمت یا محصول فرد دیگری در ازای پرداخت هزینه است. هزینه بر اساس عملکرد پرداخت می گردد. هرچه بازاریابی وابسته بهتر کار کند درآمد بیشتر نصیب شخص بازاریاب خواهد داشت.

مثال: سایت ترب. شما محصولی را جستجو می کنید و انواع قیمت ها را در سایت های دیگر به شما نشان می دهد. اگر بر روی لینک کلیک کنید به سایت دیگری منتقل می شوید و اگر خریدی در سایت انجام دهید پورسانتی برای ترب درنظر گرفته می شود. به این می گویند بازاریابی وابسته.

بازاریابی وابستگی یا Affinity marketing
به عنوان بازاریابی مشارکتی ( شماره 109) نیز شناخته می شود. این نوع بازاریابی تمایل به ایجاد مشارکت استراتژیک و سودمند دو طرفه است.

مثال: کسب و کارها با یکدیگر شریک می شوند تا بتوانند از مخاطبان مختلفی بهرمند شوند و آگاهی از برند خود را افزایش دهند. مثلا شما احتمالا اگر به فروشگاه های Asda سر زده باشید نشانه هایی از رستوران های مک دونالد لیده اید.

بازاریابی چابک یا Agile marketing
تعریف: بازاریابی چابک به معنی باز بودن، پذیرش و پاسخگو بودن به تغییرات استراتژیک بازاریابی است. همانطور که از نام آن پیداست در مورد انعطاف پذیری و عدم پایبندی به یک برنامه سفت و سخت می باشد.

شاید بگویید بازاریابی چابک بیشتر یک نگرش باشد تا یک استراتژی بازاریابی. این اصطلاح از دنیای فنی توسعه چابک ناشی می شود.

به همین علت تصمیم گرفتیم در یک مطلب یک بار برای همیشه انواع بازاریابی را برای شما شرح دهیم. و برای هر کدام یک توضیح مختصری نیز بیان کنیم و در صورت امکان مثالی بیاوریم. در تحقیقات اولیه فعلا به 163 نوع بازاریابی رسیدیم که به مرور در این مطلب قرار می دهیم. اما ممکن است در ادامه این تعداد زیاد و زیادتر شود. در نظر بگیرید که هدف ما این است که شما با انواع مارکتینگ آشنایی داشته باشید و لزوما تاکیدی بر کارایی داشتن همه موارد نداریم. مطمئنا برخی از این موارد ممکن است قدیمی باشند و دیگر در دنیای جدید ما تاثیر چندانی نداشته باشند.

شما در این لیست هم خوب پیدا می کنید، هم بد و هم زشت. هدف ما این است که همه را اینجا جمع کنیم. البته این لیست به دو کار خیلی مهم می آید. اول برای دانشجویان بازاریابی که می توانند درک خوبی از گستره ی این رشته کسب کنند و دوما اینکه اگر فکر می کنید می توانید در آینده به عنوان متخصص این رشته، شما هم نوآوری داشته باشید باید با روند انواع مختلف این رشته آشنا شوید.

در ضمن برای راحتی شما و دسترسی آسان تر به هر نوع بازاریابی که به دنبال آن هستید ما این لیست را بر اساس الفبای انگلیسی لیست می کنیم. همچنین اگر در خصوص هر کدام از این ها در سایت نردوما مقاله ای وجود داشته باشد آن را قرار می دهیم که اطلاعات دقیقی بدست آورید.

انواع بازاریابی
A
بازاریابی بالاتر از خط یا Above the line marketing
بازاریابی بالاتر از خط چیست؟ در این نوع بازاریابی از همه رسانه های جمعی استفاده می شود تا گستره ی عظیمی از مخاطبان مورد هدف قرار گیرند.

بازاریابی بالاتر از خط، مخالف بازاریابی زیر خط (مورد 12) است. بازاریابی زیر خط بازاریابی خاص و هدفمندتری است. نکته مثبت بازاریابی بالاتر از خط این است که شما مخاطبان بالقوه ای را بدست خواهید آورد و نکته منفی آن این است که برای اغلب افراد موضوع فعالیت شما شاید اهمیت نداشته باشد.

مثال؟ مشخص ترین مثال این نوع بازاریابی می تواند تبلیغات تلویزیونی باشد. فکر کنید یک شرکت تولید داروی خاص در تلویزیون با هزینه بسیار بالا تبلیغ کند. احتمالا مشتریان بالقوه ای بدست می آورد، اما بسیاری از افرادی که اصلا این محصول برای شان اهمیتی ندارد نیز تبلیغ شما را دیده اند و هزینه ای بر شما وارد شده است. و اینجاست که باید به فکر نرخ بازگشت سرمایه نیز باشید.

بازاریابی مبتنی بر حساب یا Account-based marketing
تعریف:؟ بازاریابی مبتنی بر حساب جایگزینی یک استراتژی بازاریابی جایگزین برای بازاریابی b2b است. در این نوع بازاریابی مشتریانی که دارای نوع خاصی از حساب هستند مورد هدف قرار می گیرند. شاید بتوان گفت نوعی تقسیم بندی یا segmentation است ( و در بازاریابی یک ویژگی خوب به شمار می رود)

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۴۱:۴۲ توسط:ماه موضوع: نظرات (0)